Elfogadható adatmentés
Biztonságtechnika, Szoftverhasználat március 19th. 2010, 3:40du.Menteni kell!
-Egyik hiba: Sokan nem készítenek biztonsági mentést adataikról, vagy ritkán.
-Másik hiba: Nem megfelelő módon végzik a mentést. Például a helyi merevlemez egy másik mappájába, vagy a számítógépben levő másik merevlemezre végzik a mentést. Ennél már csak egyel jobb, ha cd, dvd-re mentünk. De hányan vizsgálják felül időszakonként, hogy az a backup média (pl. cd lemez) mikorra lesz megbízhatatlan, működésképtelen (amikor már nem fogunk róla adatot visszaállítani, cd/dvd lemezeknél ez elég gyorsan bekövetkezik)
-Harmadik hiba: a backup médiát (cd/dvd) a számítógép mellett, a laptop táskában tároljuk. Ha ellopják, leég, akkor biztos, hogy a mentéseket is elveszítjük.
-Persze van még egy rakat hiba, amit el lehet követni adatmentés terén(pl. nem megfelelő nyilvántartás, biztonság stb..), de ez általában kis és közepes cégeknél elhanyagolható..
Erre egy elfogadható mentési megoldás, az úgynevezett online mentések. Több ingyenes, de viszonylag olcsó (havi 2-3ezer) szolgáltató van az interneten. Akik rengeteg funkciót adnak e szolgáltatások mellé (biztonság, több számítógépen való használat, stb.). Vagy vannak olyan programok amelyekhez online tárhely jár, általában a program előfizetési idejére (pl. Norton 360), ezek is jó választások. Itt is elkötelezzük magunkat egy „szolgáltatás” irányában. Gmail esetében vannak olyan segédprogramok, amellyel egy könyvtár tartalmát folyamatosan menthetjük az email fiókunkba(egyszerű,kevés funkcióval,de a cél elérhető vele,van mentésünk)
Néhány ajánlott online mentés szolgáltató (2Gb ingyenes tárhely minden szolgáltatónál megtalálható):
-Dropbox (2Gb ingyenes tárhely, 9.9$ 50Gb, 19.99$ 100Gb tárhelyet ad rengeteg szolgáltatással, és részletes magyar nyelvű leírások is találhatóak, ajánlott magyar nyelvű ismertető itt és itt
-Mozy (2Gb ingyenes tárhely, MozyHome 4.95$ havonta, ami már korlátlan tárhelyet biztosít)
-SugarSync (30Gb 4.99$,60Gb 9.99$ havonta,100Gb 14.99$,250Gb 24.99$, található nálluk egy nagyon jó összehasonlító táblázat a legelterjedtebb szolgáltatókról, ezt érdemes megnézni)
-IDrive (2Gb ingyenes tárhely, 9.95$ 50Gb, 19.95$ 100Gb tárhely, demót lásd itt
-Vosi.biz (0-29,9$ havonta,attól függően, hogy miket veszünk igénybe és mennyi adatot mentünk)
-JungleDisk (amazontól, 5Gb-tól indul, 2$ havonta a personal szolgáltatásuk)
-Carbonite (itt nincs igyenes tárhely, itt éves előfizetési díj van 1év 54.95$ amiért korlátlan tárhelyet kapunk
Érdemes élnünk ezekkel az ingyenes szolgáltatásokkal, de látható, hogy viszonylag nagy mentési tárhelyet kapunk havonta szinte ingyen(3-4ezer ft). Ehhez automata, vagy időzitett mentő programokat kapunk, amelyekkel folyamatos mentésünk van, biztonságos helyen!
Milyen szolgáltatások hasznosak még számunkra, a mentésen kívül:
-A legtöbb helyen egy hónapra visszamenőleg meg tudjuk nézni egy file tartalmát, pl. ha átírtunk valamit egy excel állományban, akkor a változás előtti állapotot meg tudjuk még nézni, ez egy egyszerű verziókövetés..
-Platform függetlenség (linux, windows, macintosh, mobil)
-Hely független (a munkahelyen levő “mentett” dokumentumokat otthon is megtudjuk nézni), ezzel akár egy egyszerű csoportmunka környezet is kialakítható…, lásd a dropbox magyar leírását!
Akár ügyviteli programok adatbázisát is menthetjük ilyen rendszerrel! Mentsünk minél gyakrabban, és minél több helyre. Akkor jó egy mentés, ha automatikus és nem feledkezünk meg róla. Ezt ezekkel az online rendszerekkel elérhetjük – ezért nevezem ezeket elfogadható mentésnek…..
november 26th, 2011 at 14:18
A kérdés csupán az, hogy az adatbiztonság is elfogadható? Nem tudható, hogy ilyen módon a “felhőben” ki fér hozzá az adatainkhoz (alapvetően a szolgáltató oldaláról)! Másrészt az ingyenes szolgáltaltások milyen garanciát vállalnak az adatok meglétéért? Kihez fordulsz, amikor pont kéne az adat? A lehetőség olyan adatok esetében jó, ahol ezek nem okoznak problémát… Mondjuk én a magán dolgaimat sem bíznám rá csak úgy egy ilyen szolgáltatásra, nemhogy a céges adatokat… (informatikai menedzserként dolgozom több mint 7 éve…)
november 27th, 2011 at 03:04
Jogos a felvetés.A bizalomnak meg kell lennie: ha nincs akkor soha nem csinálsz semmit mert nem bizol senkiben? Ilyen volumenű cégeknél (és nem sufni cégeknél), a bizalom kialakítása az elsődleges, hisz az egész cégük rá mehet erre.
Valamint azért vannak eszközök: digitális aláírás, titkosítás.
Általában 2 féle adataink van:
1.amit általában megnézhetnek mások is,legfeljebb ne tudjanak módosítani benne(a többség ilyen), erre a digitális aláírás tökéletes.
2.amit mások sem nézhetnek meg(ilyen szerintem a ritka), itt viszont a titkosítás tökéletes.
Akkor te hogy bíznál meg egy archív szolgáltatót? Aki pont ezt csinálja, mindent a “felhőben” tárol, titkosítva és alkalmanként felül kulcsolva…..
Garancia:
-A Google,freemailben megbizol? az is ingyenes, mi lesz a leveleiddel a tönkremegy a szerverük. Azért azt be kell ismerni, hogy a nagycégek ingyenes szolgáltatása merőben más minőség (infrastruktúra,mentés,rendelkezésre állás), mint amit általában a kis cégek nagy ráfordítással el tudnának érni…
november 27th, 2011 at 03:07
“Trusted and Dependable
Same service trusted by tens of millions of users
Enjoy dedicated phone support
Bank grade AES-256 bit encryption
Unlimited version history for all your files”
havi 9.99$-ért több millió kínai nem tévedhet…..
november 27th, 2011 at 03:12
És utoljára mégegy:
Nekem az egész funkcionalitásban a legszinpatikusabb:
Ha az egyik gépemen beteszek valamit a “mappába”,akkor az automatán megjelenik az összes többi gépemen is. Nem fogom elfelejteni másolgatni. Ez ugyan csak szinkronizáció, de már arra is kicsi esélyt látok,hogy az összes számítógépem egyszerre menne tönkre…úgy mondjuk egy atom villanásnál…